.:unbreakable thread:.

from da bottom of zera's heart

Sunday, January 8, 2012

.:persoalan yang terdetik di hati...:.

Assalamualaikum wbt.



terlalu banyak persoalan yang bermain di minda...sampai kadang2 zera terpikir layakkah diri ni berada di muka bumi Allah ni...
persoalan yang cuba zera nak timbulkan ni mudah je...mungkin rakan2 sume ade jawapannya...

"Layakkah kita persoalkan sesuatu yang telah ditetapkan olehNya?"

mungkin kadang2 kita pernah mempersoalkan takdir yang telah ditetapkan olehNya, tapi pernah terpikir tak, layak ke kita untuk mempersoalkannya? siapa kita kalau nak dibandingkan dengan Dia? 
yup,kadang2 zera sendiri pon ade mempersoalkannya...tapi bila pikir2 balik, mungkin ade hikmah disebalik apa yang berlaku...

kadang2 terbaca status or tweet kawan2 yang menyatakan pasal takdir yang tak diingini,wat zera sendiri terpikir...kadang2 kita salah kan orang lain sebab kita jadi macam tu, kadang2 kita salahkan takdir...bukankah takdir itu qada' dan qadar yang telah ditetapkan oleh Allah?
siapa kita untuk mempersoalkannya?kita ni lagi besar dari Allah kah?

pernah terbayang tak, kalau Allah mempersoalkan tentang apa yang kita buat?kita ni hamba Allah,tapi kita nak demand lebih2 pulak kan?cukup taat ke kita kepada Allah?solat kita cukup ke 5 kali sehari?kita mengaji Al-Quran hari2 ke?

cuba bayangkan jika Allah persoalkan tentang perangai kita sebagai hambaNya...kita yang tak menjaga segala amalan serta sikap kita sebagai hambaNya...apa akan terjadi jika Allah tarik 1 nikmat yang telah diberikan olehNya kepada kita....bayangkan 1 je, jika Allah tarik oksigen daripada muka bumi ni...apa yang terjadi kepada kita semua?Nauzubillah...mintak2 la dijauhkan...

oleh itu,kawan2 semua...zera bukan la bagus sangat pon kan...even entry ni zera tulis pon sebab nak sedarkan diri sendiri jugak...hee...sama2 la kita perbetolkan diri kita ni...mungkin perbetolkan hati kita ni...hati yang bermasalah akan membawa kepada penyakit yang memudaratkan...


Nabi Muhammad s.a.w bersabda ;

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baik lah seluruh anggota 

badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya.

 Daging yang dimaksudkan ini adalah HATI.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)



p/s : persoalan ni selalu sangat bermain dalam pikiran zera dari semalam lagi lepas balik dari SAMURA...hee~

Labels:

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home