.:unbreakable thread:.

from da bottom of zera's heart

Tuesday, April 12, 2011

::~1001 persoalan~::

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbt...
mungkin terdapat pelbagai persoalan yang sering dipersoalkan di hati kita...dan kebayakan persoalan itu telah terjawab dalam Al-Quran...

‎1. Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab:


“Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)



‎2. Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab:


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216)



‎3. Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab:



"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 286)


‎4. Kita bertanya: Kenapa mesti frust?
Quran menjawab:
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah al-Imran, ayat 139)



‎5. Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab:


“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah at-Taubah, ayat 129)



‎6. Kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?
Quran menjawab:
“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah, ayat 111)



‎7. Kita berkata: Aku tak tahan!!!
Quran menjawab:
“. .dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 87)



‎8. Kita berkata: Sampai bila aku merana begini?
Quran menjawab:

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah al-Insyirah, ayat 5-6)


Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab:


“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah ayat 45)



Al-Quran telah memberi banyak petunjuk kepada kita...moga kita sentiasa merujuk kepada kitab yang telah diturunkan kepada junjungan besar kita, Rasulullah s.a.w....


p/s : Allah mengetahui segalanya dan Dia akan memberikan yang terbaik untuk hambaNya yang beriman...

Labels: ,

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home